TRAIL RUNNING A LA COMARCA DE LA NOGUERA

La comarca de La Noguera, amb una superfície de 1.733 quilòmetres quadrats, una població de més de 35.000 habitants i 30 municipis, és una de les comarques més extenses de Catalunya. Balaguer és la capital de la comarca, que es pot dividir en dues parts: la Noguera alta, dominada pel relleu muntanyenc —amb el Montsec com a serra més característica—, i la Noguera baixa, que coincideix amb la plana.
La Noguera és una comarca agrícola i industrial. Balaguer és el centre del conreu de l’arbre fruiter, que s’estén pel Pla d’Urgell. Entre els conreus de secà que predominen a la zona del Montsec i del Segre mitjà es troben l’olivera, l’ametller, la vinya i el blat. Per la seva banda, la indústria se centra essencialment a Balaguer (alimentària, metal·lúrgica i paperera), a Artesa (tèxtil) i a Balaguer, Artesa i Ponts (de la fusta).
Quant a l’oci, la Noguera és una de les comarques privilegiades per a la pràctica de l’excursionisme, l’escalada i l’espeleologia. La vall d’Àger i el Montsec són indrets ideals per a la pràctica de l’ala delta. Un altre esport popular a la comarca és el ciclisme.
En termes gastronòmics, la característica que defineix més bé la cuina de la Noguera és la seva senzillesa, compensada per la qualitat de les seves fruites i verdures. Els embotits i confitats de porc són excel·lents. La caça és la base de suculents plats com ara la perdiu a la caçadora. La coca de recapte o de samfaina i els cargols són altres capricis que cal no oblidar.

Media distancia

GERB TRAIL

Distància total:  20 km

Desnivell positiu: 900 m.

Punt de sortida: Gerb

Punt d’arribada: Gerb

Altitud mínima: 250 m.

Altitud màxima: 617 m.

Descripció de la ruta

GERB TRAIL

Aquest és un circuit molt variat, que no gosa de cap senyalització fora d’algunes fites en alguns trams, molt feréstega i apartada de la “civilització”, per tant ens assegurarem d’anar previstos de tot el necessari per ser autosuficients i de tenir en compte a l’estiu que hi ha molt poca ombra. Tot i això és una ruta fàcil de seguir amb un rellotge GPS especialment si incorpora mapes. Es podria dividir en quatre parts diferenciades: una primera per corriols estrets en constants pujades y baixades creuant els barrancs i on serà complicat córrer ràpid, una segona amb llargs trams de pista on poder estirar cames, una tercera part en ràpida i divertida baixada, i finalitzarem una última part per pista amb una curta i vertiginosa baixada al poble. En resum, un recorregut trenca cames que suposarà un extenuant i excel·lent entrenament.

Sortim del costat del camp de futbol, travessem el poble passant per davant l’església, fem un curt tram de carretera i de seguida a mà esquerra, passant per davant d’uns safarejos, agafarem el Camí del Canal. Els dos primers km són fàcils i per pista ample, vorejant petits camps de blat. A partir d’aquí entrarem a la zona dels barrancs on estarem pujant i baixant constantment, tota l’estona per corriols estrets i amb poques línies rectes. Del km 6 al 9 tindrem la pujada més “llarga”. Desprès gaudirem de bones vistes de bona part de la comarca, i del Riu Segre sota les parets de la Serra del Montsec a Camarassa. La part més alta del recorregut serà del km 8 al 12,5, on farem cim al Turó dels Quatre Batlles, un excel·lent mirador. A partir d’aquí començarà una llarga baixada per dins el bosc de pi, coincident amb un circuit de descens de BTT. Estarem atents a les bicis que ens puguin venir per darrera. Òbviament no és un bon lloc per portar auriculars amb música. Del km 16 al 17 tindrem una última pujada, que seguida d’un pla en suau baixada ens conduirà al Mirador de Fues (just al damunt del poble de Gerb) i des d’on extremant precaucions baixarem per un vertiginós corriols que en poc més de 500 metres ens deixarà a l’entrada del poble.